Macromediul intreprinderii - Mediul natural
Mediul extern al întreprinderii este format din sistemul factorilor exogeni care acţionează asupra întreprinderii indirect, prin intermediul elementelor micromediului, exercitându-şi influenţa pe o arie largă şi pe termen lung. Sunt factori de ordin general, pe care întreprinderea nu-i poate controla. Aceşti deţinători de interese, cum îi numesc adesea specialiştii, influenţează întreprinderile în conducerea afacerilor, dar unii sunt de interes minor pentru activitatea de marketing cum ar fi: acţionarii, băncile, etc, iar alţii au o influenţă majoră, cum ar fi: mass-media, mişcările pentru protecţia consumatorilor, etc.
Indiferent care ar fi gradul de influenţă, întreprinderea trebuie să aibă în vedere toţi factorii, pentru a adopta o politică benefică sau pentru a preveni prin activitatea ei dificultăţile, dar nu poate face aproape nimic pentru a influenţa macromediul. Dar, trebuie să-i cunoască şi să se pregătească pentru schimbarea lor inevitabilă. Intuind natura şi dimensiunile potenţiale ale schimbărilor poate să găsească formule corecte de adaptare la noul cadru creat de aceştia.
Macromediul deţine locul esenţial în ceea ce priveşte orientarea activităţii întreprinderii în conformitate cu nevoile societăţii, el influienţând acţiunile întreprinderii prin mai multe tipuri de comportamente: comportamentul cumpărătorului şi comerţului, comportamentul şi poziţia concurenţei şi cel guvernamental.
Întrucât societatea românească se prezintă ca un macrosistem cu multiple microsisteme şi componentele macromediului sunt de o mare diversitate, dar ele acţionează într-o strânsă interdependenţă. De aceea, mediul extern apare ca “un ansamblu de elemente de natură foarte diferită (politică, economică, socială, tehnico-ştiinţifică, juridică, culturală, demografică, geografică, ecologică etc.), manifestate în plan naţional şi internaţional, care acţionează asupra unităţii în strânsă interdependenţă” (C.Russu, Cadrul organizaţional al întreprinderii, Ed.Şt. şi Enciclopedică, Bucureşti, 1983).
Dinamica şi complexitatea macromediului determină ample modificări în activitatea întreprinderii, care pot conduce la discontinuitate în activitatea ei, cu multiple implicaţii în funcţie de mărimea şi profilul activităţii, dar şi de zona în care ea acţionează. Deoarece elementele macromediului nu evoluează simultan, în aceeaşi direcţie şi cu aceeaşi intensitate, efectele declanşate asupra întreprinderii sunt deosebite.
Deşi amplă
şi diversă, interacţiunea mediu-întreprindere, după cum
evidenţia J. Stoner (J. Stoner, Management, Prentice Hall Inc., London,
1978), se poate sintetiza sub forma celor trei tipuri de mediu: stabil, schimbător
(instabil) şi tulburent.
Mediul Natural a devenit o componentă a macromediului care nu mai poate fi ignorată,
în etapa actuală, întrucât este unanim acceptată ideea că aspectele
ecologice constituie restricţii în calea dezvoltării întreprinderii
nu doar prin reducerea resurselor puse la dispoziţie, mai ales a celor
neregenerabile şi epuizabile, ci şi prin nivelul poluării acceptabile.
De aceea, orice întreprindere este obligată să folosească numai
tehnologii nepoluante şi să-şi organizeze astfel întreaga activitate
încât să protejeze mediul ambiant, dar să şi combată degradarea
lui.
Cum în condiţiile
actuale interdependenţele dintre factorii ecologici şi întreprinderi
se multiplică şi diversifică, se impune un efort deosebit pentru
cunoaşterea şi valorificarea lor în proiectarea şi desfăşurarea
în condiţii de maximă eficienţă a activităţilor
economice.Mediul natural are în vedere condiţiile şi resursele naturale de la nivel unei anumit pieţe. Deşi cunoaşterea caracteristicilor acestui factor de macromediu este la îndemâna oricărui competitor, el joacă câteodată un rol important în proiectarea şi operaţionalizarea politicii economice a unor întreprinderi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu