Problema cu care se confruntã în prezent companiile mari din România de tip holding este
cea a necesitãţii creşterii gradului lor de funcţionalitate şi de
adaptabilitate faţã de condiţiile unui mediu economic aflat într-o
modificare profundã a mecanismului de funcţionare.
Forma actualã de organizare a acestor unitãţi pe funcţiuni cu reglare ierarhicã caracterizatã prin gruparea compartimentelor pe funcţiuni – ca de exemplu: direcţia comercialã,
direcţia economicã, direcţia de strategie, dezvoltare, direcţia
producţie etc. printr-o subordonare strictã pe linie ierarhicã
(relaţiile între compartimente efectuându-se numai pe linie ierarhicã)
şi centralizarea puternicã a sistemului informaţional – decizional
reduce, de regulã, posibilitatea de adaptare în timp util a unitãţilor la modificãrile mediului exterior.
În
acest context apreciem necesitatea adaptãrii în perspectivã a
structurilor organizatorice a unitãţilor companiei la cerinţele impuse
de economia de piaţã. Astfel, organizarea divizionalã, adoptatã de cea
mai mare parte a marilor întreprinderi din ţãrile dezvoltate
caracterizatã prin descentralizarea activitãţii pe produse şi zone
geografice, prin sporirea responsabilitãţii şi autonomiei în ceea ce
priveşte producţia, vânzarea, aprovizionarea, cercetarea şi dezvoltarea
poate oferi o şansã, o soluţie de ieşire din criza actualã şi care sã
ducã în final la creşterea cifrei de afaceri şi a exportului de produse
din unitãţile companiei.
Renunţarea
treptatã la utilizarea structurilor piramidale trebuie însoţitã de un
proces complex de pregãtire şi perfecţionare a cunoştinţelor
profesionale şi de specialitate ale cadrelor de conducere şi
ale tuturor salariaţilor din cadrul unitãţilor companiilor. Pe mãsura
reducerii decalajului în nivelul de pregãtire a resurselor umane se va
trece la reducerea nivelurilor ierarhice, trecerea spre structuri
organizatorice “mai orizontale”, mai modulizate, care se dovedesc
capabile într-o mai mare mãsurã sã permitã responsabilizarea unui numãr
cât mai mare de salariaţi.
O
trãsãturã comunã a acestor structuri organizatorice (bazate pe
organizarea divizionalã, matricialã, pe programe, etc.) o reprezintã
constituirea în cadrul unitãţilor a unor entitãţi (module, centre de
performanţã, centre de cost, grupuri de decizie, unitãţi strategice de
afaceri, etc.) având prevãzute atribuţii specifice.
O concentrare
pe afaceri impune abordarea tuturor funcţiunilor – marketing achiziţii,
cercetare – dezvoltare, producţie, vânzãri, etc. privind produsul sau
afacerea respectivã. Aceastã abordare conferã o viziune de ansamblu
asupra afacerii şi flexibilitate constând în reacţii rapide la
semnalele pieţei şi poate conduce la o creştere considerabilã a
vânzãrilor prin îmbunãtãţirea produselor, înlocuirea lor, etc. pe
segmentul de piaţã aferent.
Cu timpul în cadrul modulelor de tip “unitate strategicã de afaceri”, vor fi constituite structuri proprii funcţionale, conducerile funcţionale de la nivelul managerial de vârf rãmânând cu rol de stat major. Aceastã nouã structurã modularã devine deosebit de flexibilã şi orientatã cãtre piaţã şi produs însã nu poate fi aplicatã decât unitãţilor mari formate din mai multe fabrici care de fapt sunt “unitãţi strategice de afaceri” sau centre de profit. În cadrul acestor U.S.A. se constituie submodule sau centre de cost. În cadrul unitãţilor mici monoprodus unitatea însãşi este o U.S.A. sau un centru de profit în cadrul cãreia se pot constitui centre de cost. În aceastã idee au fost iniţiate programe principale pe domenii de afaceri şi unitãţi numiţi – coordonatorii de program. Ei pot fi numiţi dintre conducãtorii din cadrul sectorului comercial, concepţie sau producţie pentru respectivul domeniu de afaceri (U.S.A. sau centru de profit) şi vor avea autoritate peste tot personalul care lucreazã pentru domeniul respectiv. Acest personal va avea, în aceastã situaţie, dublã coordonare – funcţionalã şi de afaceri – fapt care nu ar trebui sã creeze probleme, întrucât cele douã subordonãri au caracter diferit, cea funcţionalã este administrativã, iar cea de afaceri este metodologicã.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu