Faceți căutări pe acest blog

luni, 16 decembrie 2013

Relatiile in cadrul structurii organizatorice

     

 Relaţiile organizatorice sunt legături care se stabilesc între diferite verigi
organizatorice datorită necesităţii unui schimb permanent de informaţii.
Tipuri de relaţii organizatorice:
a) din punct de vedere juridic:
• relaţii formale – stabilite prin Regulamentul de Organizare şi
Funcţionare al întreprinderii;
• relaţii informale – nu sunt stabilite prin regulamente ci pe criterii
subiective.
b) după conţinutul informaţiilor transmise şi în funcţie de raporturile
care se stabilesc între compartimente:
• relaţii de autoritate – stabilite între conducători şi subordonaţi;
• relaţii de cooperare – stabilite între posturi sau compartimente
situate pe acelaşi nivel ierarhic;
• relaţii de control – stabilite între posturi sau compartimente cu rol
de control şi celelalte posturi sau compartimente;
• relaţii de reprezentare – se stabilesc între reprezentanţii
împuterniciţi ai întreprinderii şi reprezentanţii diferitelor organizaţii
profesionale, sindicate din interiorul firmei sau persoane fizice sau
juridice din afara acesteia .
• Relaţiile de autoritate se compun din următoarele categorii:
o relaţii ierarhice – apar între titularii posturilor de conducere
şi cei ce deţin posturi de execuţie;
o relaţii funcţionale – apar între compartimente specializate în
cadrul firmei;
o relaţii de stat major – apar prin delegarea de autoritate.

Relaţiile organizatorice sunt evidenţiate intr-o serie de documente ale
structurii organizatorice:
• Regulamentul de Organizare si Funcţionare a întreprinderii prin
Diagrama de Relaţii ( sunt reprezentate relaţiile formale);
• Fişele Posturilor;
• Organigrama întreprinderii ( sunt reprezentate relaţiile ierarhice -linii
verticale şi relaţiile de cooperare - linii orizontale).

       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu