Micromediul intreprinderii
Micromediul – fortele care sunt in
apropierea nemijlocita a intreprinderii si care influenteaza abilitatile
acesteia de a deservi consumatorii – intreprinderea, furnizorii, intermediarii,
clientii, competitorii si publicul.
Intreprinderea – isi elaboreaza si coordoneaza activitatea de marketing tinind seama de
informatiile transmise de compartimentele de management, finante, cercetare si
dezvoltare, aprovizionare, productie si contabilitate. Toate aceste grupe
formeaza mediul intern. Top managementul stabileste obiectivele,
strategiile si politicile companiei, marketing managers
iau decizii in dependenta de planul stabilit de top management, iar planurile
de marketing tre sa fie adoptate de top management inainte sa fie implementate.
Marketing managers tre sa conlucreze si cu celelalte departamente ale
companiei. Finantele sunt preocupate de cautarea si utilizarea
fondurilor pentru finantarea planului de marketing. Departamentul
de cercetare si dezvoltare se focuseaza pe probleme legate de
proiectarea produselor sigure si atractive. Dep de aprovizionare
are ca obiectiv precautarea materiei prime, iar productia e responsabila pentru
executarea produselor de calitate si in cantitate necesara. Dep de
contabilitate masoara veniturile si costurile spre a afla daca
obiectivele departamentului de marketing sunt satisfacute. Astfel toate aceste
departamente au un impact asupra planificarii departamentului de marketing, si
tre sa conlucreze spre a aduce satisfactie maxima consumatorului.
Furnizorii – firme sau indivizi care furnizeaza resurse necesare intreprinderii si
competitorilor sai pentru producerea de bunuri si servicii. Marketing managers
tre sa supravegheze cu atentie stocurile disponibile precum si intirzierile la
livrari, grevele si alte evenimente care pot afecta vinzarile pe timp scurt si
pot dauna satisfactia cumparatorilor pe timp lung. Cresterea costului materiei
prime poate impune cresterea pretului, ceea ce poate afecta vinzarile
companiei. Costul unui produs variaza direct proportional cu cantitatea
materiei prime, subansamble si componente pe care intreprinderea le procura de
la furnizori.
Intermediarii – firme care ajuta compania sa-si promoveze, vinda si distribuie bunurile
la consumatorii finali. Acestia sunt:
Ø Resellerii – organizatii care cumpara bunuri si servicii spre a le vinde pentru profit.
Acestia include vinzatorii cu ridicata si amanuntul. La momentul de fata
producatorii nu dispun de firme mici de reselleri, ci de mari organizatii
deseori capabile sa le dicteze conditii si chiar sai scoata de pe o piata.
Ø Distribuitorii
fizici – organizatii care ajuta intreprinderea sa-si depoziteze marfa si s-o
transporteze la punctele de destinatie. Aici intra depozitele, transportatorii
s.a.
Ø Agentii
prestatoare de servicii de marketing – sunt
agentiile de publicitate, firmele de sondare a pietii, cele de consultanta de
marketing. Ele ajuta clientii sa-si identifice si sa comunice cu consumatorii.
Ø Intermediarii
financiari – include bancile, companiile de
creditare, companiile de asigurare si alte firme ce ajuta la finantarea
tranzactiilor sau asigurarea impotriva riscurilor asociate cu vinzarea
cumpararea.
Clientii – reprezinta
o forta de influenta a competitivitatii pentru ca pot determina reducerea
preturilor, pot solicita o calitate sporita sau mai multe servicii post vinzare
si prin aceasta pot influenta piata unui produs. Clientii afecteaza pozitiv
activitatea ueni intreprinderi atit timp cit cumpara produsele acesteia si nu
pe cele ale concurentei. Cu cit clientii cumpara mai mult de la o
intreprindere, cu atit a creste si profitul acesteia. Amenintarea asupra
intreprinderii apare atunci cind clientii renunta sa mai faca afaceri cu
aceasta si se indreapta spre concurentii existenti pe piata. Prin urmare
intreprinderea tre sa dezvolte strategii de atragere, pastrare si chiar
cistigare a clientilor.
Tipurile de piete a clientilor:
ü Piata consumatorilor – consta din
indivizi care cumpara bunuri si servicii spre consum personal;
ü Business market – aici se
cumpara bunuri si servicii spre a le prelucra sau utiliza in procesul de
productie;
ü Reseller market – aici
bunurile si serviciile se cumpara cu scopul vinzarii ulterioarea a acestora in
scopul obtinerii profitului;
ü Institutional market – consta din
institutii(scoli, spitale, inchisori) care cumpara bunuri si servicii pentru
persoanele din custodia lor;
ü Government market – consta din
agentii guvernamentale care cumpara bunuri si servicii spre a produce servicii
publice sau a le transfera in folosul altora;
ü International market – consta din
cumparatori din alte state inclusind consumatori, producatori, reselleri,
guverne.
Competitorii – organizatii
similare care incearca sa satisfaca aceleasi nevoi ale clientilor si sunt
percepute de consumatori ca alternative pentru satisfacerea cerintelor lor.
Concurentii unei firme se pot inscrie in una din urmatoarele categorii:
· Rivalitatea
existenta intre producatori mai vechi;
· Aparitia
de noi firme concurentiale;
· Produse
si/sau servicii alternative.
Niveluri de concurenta bazate pe
gradul de substituire a produsului:
Ø Concurenta
de solutii - # concureaza cu toate #rile care solicita un cuantum
aproximativ echivalent din veniturile cumparatorilor;
Ø Concurenta
generica - # concureaza cu toate #rile care ofera produse/servicii
destinate sa satisfaca aceeasi nevoie;
Ø Concurenta
de produs - # le considera concurente pe toate #rile care ofera acelasi
produs sau clasa de produse;
Ø Concurenta
de marca – o # le considera concurente pe celelalte #ri care ofera
aceleiasi categorii de consumatori produse/servicii similare, la preturi
similare.
Publicul – orice grup
care are un potential interes si impact asupra abilitatii organizatiei de asi
atinge obiectivele.
Tipuri de public:
a) Financial
publics – influenteaza abilitatea # de a
obtine fonduri(banci, investitori, actionari);
b) Media
publics – fac parte ziare, reviste,
radio, tv;
c) Government
public – astfel marketologii tre sa se consulte cu juristii companiei in privinta
sigurantei produsului, informatiei actuale in publicitate s.a.
d) Citizen
action publics – o decizie de
marketing poate fi cercetata de organizatii de protectie a consumatorului, a
mediului, a minoritatilor si alte grupari de presiune;
e) Local
publics – fiecare companie are reprezentanti, care ofera informatii si raspund la
intrebari.
f) General
public – companiile tre sa fie la curent cu atitudinea publicului fata de produsele
si activitatea sa, caci imaginea publica a companiei afecteaza vinzarile
acesteia.
g) Internal
publics – aici fac parte lucratorii,
managerii, voluntarii si conducerea companiei. Companii mari utilizeaza ziare
si alte metode de informare si motivare a publicului intern, caci atitudinea
angajatilor se reflecta nemijlocit asupra atitudinii publicului genera.
Furnizorii - reprezinta o alta componenta a
micromediului care asigura intreprinderii resursele necesare realizarii
obiectivelor firmei. Furnizorii se pot clasifica in urmatoarele
subgrupe:
- furnizori de
resurse materiale - sunt persoane fizice sau juridice de la care
intreprinderea cumpara marfuri, incepand cu materii prime, materiale, masini si
utilaje.
- de forte de
munca (unitati de invatamant , oficii de plasare a fortei de munca si agentii
specializate).
- prestatorii de
serviocii reprezentati prin banci societati de asigurari de transport,
agentii publicitare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu