* Macromediul Intreprinderii *
Întreprinderea actioneaza, la fel ca si celelalte componente ale micromediului, sub influenta altor factori de mediu, care actioneaza pe un nivel superior. Acesti factori de ordin general, îsi exercita influenta lor asupra micromediului în mod indirect, iar efectele se resimt pe termen lung. Toti acesti factori, pe care întreprinderea, în general, nu-i prea poate influenta, dar care actioneaza asupra ei ca si asupra celorlalte componente ale micromediului, alcatuiesc macromediul întreprinderi.
* Mediul politico-juridic *
Mediul politico-juridic, sau dreptul ca sistem normativ, este un produs al statului, al organelor sale, inclusiv administrative, care îsi manifesta actiunea în mod relativ independent chiar asupra autoritatilor care îl creeaza, acestea fiind obligate sa se supuna atât reglementarilor autoritatilor superioare, cât si propriilor reglementari.
Cu alte cuvinte, autoritatile publice au un câmp limitat de actiune, în sensul ca nu pot savârsi decât acele acte sau fapte juridice si nu pot intra decât în acele raporturi de drept, pentru care legea le confera o competenta determinata.
În acelasi timp, pluralitatea, diversitatea si volumul mare al structurilor administrative, precum si multitudinea si varietatea actiunilor executive întreprinse de acestea impun ordonarea sistemului de organe si coordonarea activitatilor, ceea ce numai reglementarea juridica o poate realiza. Relatiile administratiei publice cu mediul juridic se desfasoara, în principal, în cadrul dreptului administrativ.
Normele dreptului administrativ sunt acea categorie de norme juridice care confera administratiei publice posibilitatea sa se manifeste în raporturile de drept ca subiecte învestite cu atributii de realizare a puterii executive. De aici rezulta ca, dreptul administrativ determina existenta si actiunea administratiei publice. Aceasta, la rândul ei, influenteaza în mod hotarâtor dreptul administrativ, deoarece majoritatea covârsitoare a normelor administrative sunt emise chiar de administratie sau la initiativa ei.
Având în vedere relatiile atât de strânse dintre administratia publica si dreptul administrativ, vom prezenta succint câteva elemente de specificitate ale normelor de drept administrativ. Normele de drept administrativ, pe lânga trasaturile generale comune oricarei norme juridice, au anumite trasaturi caracteristice.
În primul rând, normele dreptului administrativ sunt în exclusivitate produsul vointei autoritatilor publice legislative sau executive, iar nu a altor subiecte de drept, astfel încât ele nu pot fi reguli recunoscute sau sanctionate de stat, ca în cazul cutumei si al reglementarilor proprii ale diverselor organizatii sau asociatii nestatale.
În al doilea rând, emiterea normelor de drept administrativ se face în exercitarea prerogativelor de putere publica, nu ca în cazul persoanelor de drept privat care îsi pot reglementa si ele raporturile derivând din administrarea sau gestionarea patrimoniului propriu, în virtutea capacitatii lor juridice de drept comun.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu